|
Tohtoročný
Rossini Opera Festival v znamení skladateľovej rannej
tvorby
TALIANSKE OPERNÉ
HODY
PETER KUKUMBERG
Zatiaľ
čo na Slovensku máme jediný letný divadelný festival (Zámocké hry
zvolenské), na ktorom sa dostáva k slovu aj operná tvorba, vo
svete ich v tomto ročnom období môžeme navštíviť neúrekom.
Priaznivci tvorby operného skladateľa Gioachina Rossiniho napríklad
každý august cestujú do jeho rodiska, talianskeho prímorského mesta
Pesaro, kde sa už od roku 1980 koná Rossini Opera Festival. Medzinárodné
podujatie s cieľom sprístupňovať širokej verejnosti tvorbu
svojho slávneho rodáka, ktorú im vo forme dedičstva (spravuje ho
Rossiniovská nadácia) zanechal
. Gioachino Rossini (29. 2. 1792 – 13. 11. 1868 ) napísal 39 operných
titulov. Tri z nich sa dostanú každý rok do programu Rossini
Opera Festival, ktorý tvorí aj celý rad koncertov a ďalších sprievodných podujatí.
|
Bronzový
Gioachino Rossini v dvorane Konzervatória talianskeho
Pesara by sa istotne potešil, keby si mohol uvedomiť, že
sa v jeho rodnom meste už po 23-krát zišla spoločnosť
z celého sveta, aby zo zmyselnej hudby jeho opier načerpala
potešenie, hlboký estetický zážitok i optimizmus.
Rossiniho festival v Pesare, ročník 2002, bol
tradične vynikajúci.
Dramaturgia do programu 23. ročníka zaradila tri
komické opery z Rossiniho ranného tvorivého obdobia,
ktoré uviedla v nových naštudovaniach. Divákov
z nich nadchla najmä inscenácia opery La pietra del
paragone (Skúšobný kameň, 1812), ktorej režisérom aj výtvarníkom
bol Pier Luigi Pizzi. Ohnivého diela 20-ročného skladateľa,
ktoré bolo po prvý raz uvedené v slávnej milánskej
opere La Scala, sa odohrávalo na modernej scéne, kde
protagonisti nielen konali a spievali, ale sa aj kúpali
či telefonovali. Vydareným bolo aj stvárnenie opery Il
Turco in Italia (Turek v Taliansku, 1814) v réžii
Emilia Sagiho, ktorú Rossini skomponoval tesne po obrovskom
úspechu Talianky v Alžíri. V tejto opere sa
Rossiniho notové brko vzopälo k trefným melodickým
nápadom, bujnej komickosti a súčasne dramatickosti. Opera
sa hrala v Teatro Rossini, zvonku relatívne malej
a nenápadnej budove, ktorá vo vnútri skrýva krásne
renovované divadlo s vynikajúcou akustikou.
|
G.
Rossini: Il Turco in Italia
(Selim – I. Abdrazakov, Fiorilla – P.
Ciofi, Zaida – M. Martins)
Foto:
A. Bacciardi, Rossini
opera festival
|
Obe opery sú zrelými prácami Rossiniho. Kompozičná ľahkosť,
neobyčajná invencia a prenikavá inteligencia, ktoré
z neho urobili jednu z najvýznamnejších
umeleckých osobností Európy, sú pretavené do týchto
diel.
Treťou operou inscenovanou pod režisérskou
taktovkou Guida de Monticelliho bolo tento rok na festivale L´equivoco
stravagante (Výstredné nedorozumenie, 1811), časom
vzniku najmladšie Rossiniho dielo. Opera zabudnutá, ale
plná rozkošnej hudby, ktorá v dokonalej interpretácii
– a tá je alfou a omegou talianskeho operného
spevu – už odkrýva originalitu tvorcu. Pomohla k tomu
aj odvážne moderne poňatá scéna, situovaná do obchodného
podniku súčasnosti.
Tradične vynikajúce orchestre, senzitívne brilantné
taktovky dirigentov a osvedčený pražský zbor sú už
nevyhnutnými atribútmi rossiniovskej interpretácie. Spevácke
obsadenia sú vždy vynikajúce, alebo aspoň dobré, pretože
Rossiniho požiadavka okrasného hlasu a spevu vyžaduje
okrem nadania i mimoriadnu techniku. Ročník 2002 ukázal,
že proces obmeny speváckych špičiek je kontinuálny.
Predstavili sa tu už renomovaní, ale aj debutujúci adepti
talianskeho belcanta. Nesklamal ani jeden.
Rossiniho festival v Pesare trvá dva týždne.
Každá z troch opier sa za tento čas uvedie päťkrát,
ale aj tak je o všetky večery veľký záujem.
Rovnako ako o ďalšie koncerty, ktoré prispievajú k tomu,
že mesto priam dýcha nádherou hudobného umenia. A v tejto
atmosfére
človeku
neraz zíde na um, že pesarský festival by mohol inšpirovať
i slovenské scény. Veď opera ako žáner žije a tento
unikátny umelecký dokument ľudskej tvorivosti
si v Pesare získava ďalšie generácie. Nevyužité priestory
našich zámkov sú na niečo podobné priam stvorené...
(Autor
pravidelne sleduje operné dianie doma aj vo svete.)
|
|