|
IV. Stretnutie bábkárskej V4 v Nitre – stretnutím bábkárskych škôl
Konečne našlo svoju tvár!
OĽGA PANOVOVÁ
Pred
štyrmi rokmi sa po prvý raz uskutočnilo v Nitre
priateľské Stretnutie bábkarov zo Slovenska, z Čiech, Poľska
a Maďarska. Oľga Panovová,. autorka tohto príspevku, ktorá
roky sleduje bábkarské divadelné dianie, nechýbala zatiaľ ani
na jednom z ročníkov podujatia. O treťom z nich,
uskutočnil sa v roku 2001, napísala, že napriek úsiliu organizátorov
sa Stretnutie ešte stále výraznejšie nevyprofilovalo (pozri príspevok
O. Panovovej v čísle 6/2001 divadelnej revue Javisko – pozn.
red.).
|
Až po skončení IV. Ročníka podujatia možno povedať, že
Stretnutie konečne našlo svoje miesto medzi divadelnými festivalmi na
Slovensku i v priľahlých krajinách. Jeho organizátori sa sústredili
na prezentáciu semestrálnych, absolventských prác i samostatných prác študentov
bábkarských i alternatívnych fakúlt višegrádskej štvorky a priestor
poskytli aj prednáškam o metódach pedagogickej práce. Doposiaľ sa poslucháči
bratislavskej Činohernej a bábkarskej katedry VŠMU predstavovali v rámci
festivalu Bábkárska Bystrica. Pokus o širšiu konfrontáciu bábkarského
školstva krajín V 4 v Banskej Bystrici však celkom nevyšiel, aj
pre nedostatok priestoru. Preto treba uvitať, že sa pre otázky výchovy bábkarského
dorastu vytvorila v Nitre špeciálna platforma. (Medzinárodný festival
vysokých divadelných škôl Istropolitana a jej pendant v Brne a v
Prahe sa orientuje predovšetkým na činoherné divadlo.) Ďalšou
vítanou novinkou bol hosť, ktorý nepochádzal z krajín V 4,
prostredníctvom ktorého sa spestrila ponuka a rozšírila možnosť
konfrontácia.
Z jedenástich predstavení Stretnutia 2002 ma skutočne
zaujali iba dve: Popoluška v podaní hosťa – pedagogičky Sofijskej školy,
herečky Zheni Pashovej a Kroky do tmy, dielo prvákov z Bratislavy.
Celkove boli pre mňa podnetnejšie informácie o metódach výučby. Prednáška
pedagógov Piotra Damulewicza a Wieslawa Czolpinského z Bialystoku
venovaná divadlu predmetu, ťažiskovej téme v učebnom programe tejto
poľskej školy. Ešte presvedčivejšia bola praktická ukážka metódy
Dialogické konanie, ktorá tvorí hlavný predmet na Katedre autorskej tvorby a pedagogiky
v Prahe. Predviedli ju poslucháči pod vedením pedagógov dr. Evy Slavíkovej
a dr. Michala Čunderleho. Škoda len, že oboje sa konalo v čase, keď
boli ostatní účastníci Stretnutia zaneprázdnení inými aktivitami.
V dramaturgii štvrtého ročníka podujatia nadobudli
prevahu ucelené, 50 až 90 minutové inscenácie. K tomuto obrazu
prispela predovšetkým prezentácia VŠMU s „veľkými“, výpravnými a myšlienkovo
náročnými dielami (S.Canev a M. Krleža: Johanka z Arcu a jej
druhá smrť, W.Saroyan: Tracyho tiger, Sofokles: Antigona). Vývoj
bratislavskej školy nasvedčuje tomu, že experimentálno – hravé seminárne
a ročníkove práce, ktoré sa objavovali najmä v spojení s menom
pedagóga Andreja Pachingera, neboli vedome pestovanou líniou. V posledných
rokoch tu začali vo výučbe prevládať činoherné a dokonca i spevoherné
inscenácie. (Pedagógovia sa zrejme snažia dokázať tak umeleckú
rovnocennosť bábkového divadla.) Činohernou manierou bola poznačená aj réžia
poslucháčky Veroniky Beleševičovej. Rozprávku Popoluška naštudovala v realistickoopisnom
duchu, pričom úplne neadekvátne použila hudbu z baletu S. Prokofieva.
Porovnanie tejto výpravnej inscenácie so skromnou Popoluškou a la´
divadlo jedného herca Zheni Pashovej dáva odpoveď na častú otázku:
čo je špecifikum bábkového umenia? Karikatúrno - anekdotické spracovanie
známej rozprávky bulharskou herečkou obecenstvo rozosmialo i dojalo. Rečovú
bariéru hravo preklenula temperamentným a plne angažovaným herectvom.
Zrozumiteľne pretlmočila myšlienku rozprávačky - dobrej víly, že aj
chudobné dievča má právo na lásku. Poslucháči z Bratislavy tak
mohli vidieť jednu z najrýdzejších podôb bábkového divadla.
Ak je dramaturgia prehliadky založená na konfrontácii hotových
prác, do značnej miery závisí od aktuálnej ponuky katedier. No aj v rámci
obmedzených možností by sa mohli organizátori pokúsiť aspoň
jednotlivé ročníky Stretnutia zjednotiť ústrednou témou, či technikou. V
roku 2002 sa tu napríklad objavili dve inscenácie divadla predmetov. Zaujímavá
konfrontácia v oblasti divadla predmetov sa ale plne realizovať nemohla,
pretože to, čo sľuboval bulletin, nezodpovedalo tomu, čo sme skutočne
videli. Inscenácia Naše vnímanie lásky podpísaná kolektívom Bialystockej
akadémie v pedagogickej réžii P. Damulewicza iba názvom sľubovala
kolektívnu autorskú výpoveď. Poslucháči prvého ročníka mali
zadanie: elementárna herecká práca s predmetom. No výsledok pôsobil skôr
ako dielo pedagóga. Z inscenácie sa vytratila radosť z kolektívnej
tvorby, herecova individualita ako aj proces spontánneho objavovania
sveta predmetov. Prínosnejšia by bola prednáška ilustrovaná kratšími ukážkami
jednotlivých typov, či etáp cvičení s predmetom. Stálo by
za úvahu zmeniť spôsob prezentácie škôl alebo aspoň prenesenie ťažiska
z hotových inscenačných tvarov na etudy, kratšie sekvencie a pod.
Prierez práce za dlhšie obdobie by mohol napríklad ukázať proces
osvojovania si jednotlivých techník, metód a postupov.
Dodnes podnetné je staré, ale stále hravé divadlo predmetov Haprdáns
– Hamlet čili princ dánsky práve jubilujúceho Ivana Vyskočila
(zakladateľa Katedry autorskej tvorby a pedagogiky na DAMU v Prahe.)
Známu Shakespearovu tragédiu demonštruje I. Vyskočil pomocou varešiek
a hrncov. Bola by to vhodná ukážka špecifiky bábkového typu autorského
divadla. Na oblasť animácie predmetov sa mohlo napokon zamerať aj
premietanie videozáznamov, či filmov, ktoré boli ďalšou novinkou IV.
Stretnutia. Snaha zahrnúť do programu aj príbuzný animovaný film má svoju
logiku, no vzhľadom na časové možnosti je takéto obohatenie podujatia už
fyzicky nezvládnuteľné. Projekcie Švankmajerových majstrovských diel, špeciálne
privezených z Prahy, ani pri najlepšej vôli nebolo možné stihnúť.
Na IV. Stretnutí sa objavili aj revuálne programy. Etudy s marionetami
(z Bialystoku), precízne vypracované sólové výstupy, pripomínali povinnú
jazdu v krasokorčuľovaní. Leporelo Kistotal@bubab.hu
- Budapešť bolo zase zostaven z etúd kabaretno-silvestrovského razenia
kolísavej, prevažne slabšej úrovne. V pásme Kroky do tmy (Bratislava)
sa podarilo v obrazoch – obrázkoch (Musorgského hudba bola len počiatočným
impulzom k tvorbe, nešlo o jej ilustráciu) vyjadriť pocity,
myšlienky, či pocity so zmyslom pre rytmus, materiál a kompozíciu jednotlivých
častí i celku. V teréne rozmanitých techník (materiál,
tieňové divadlo, luministračné divadlo, predmety a i.) sa prváci
pohybovali obdivuhodne suverénne. Vec náhody, talentu, alebo umeleckej intuiície,
ktorú ešte nezničili vedomosti? Ročník M. Žuchovej našiel
pochopenie a dôveru zo strany vedenia. Je príznačné, že v prípadoch,
kde poslucháči pracujú samostatne, dostáva sa k slovu viac sebavýpoveď
a umelecké hľadačstvo.
Kroky do tmy s nepresným podtitulom Práca s predmetom
sa prikláňajú k poetike štylizovaného výtvarno – hereckého
divadla. Experimentálny prístup k materiálu a rôznym technikám sa
prejavil vo viacerých autorských prácach študentov bratislavskej katedry už
v minulosti, napríklad v inscenáciách O ufíkovi Ivana Martinku,
Vitráž Henricha Šišku a Romana Večereka v réžii Gejzu
Dezorza, ale aj pražskej formácie Médi O človeku, ktorý ďaleko hľadá.
Výnimkou z tohto pravidla bola na IV. Stretnutí Kára bláznov poslucháčov
alternatívneho divadla z Prahy. Poučené, herecky profesionálne zvládnuté
cvičenie historického žánru Commedie dell´ arte (extempore, spev,
akrobacia) nebolo z hladiska dramaturgicko – režijného vyrovnané: chýbal
cit pre mieru, proporcionalitu, štylizáciu.
Zmysel podujatia by sa naplnil, keby sa pozornosť
upriamila viac na metódy a formy práce pri výchove umeleckého
dorastu. Správnosť tejto cesty plne potvrdil seminár pedagógov z Prahy
(Katedry autorskej tvorby a pedagogiky). Metóda dialogického konania ako
zložky výchovy k autorskému divadlu zdanlivo nemá nič spoločné s bábkovým
divadlom. No jej názorné demonštrovanie prekvapivo ukázalo, že je objavná
i užitočná pre autentické autorské divadlo, ktoré pestujú aj bábakári.
Hercovi pomáha uvedomiť si seba v priestore a čase a okrem
sebareflexie a sebakontroly učí oslobodeniu od naučených klišé. Herec
sa stáva osobnosťou, ktorá je plne integrovaná a dokáže stáť
a tvoriť na javisku samostatne, bez barličiek. Metóda dialogického
konania okrem toho inšpiruje odborníkov rôznych oblastí. Môže napomôcť
napríklad pri výskume koordinácie reči a pohybu. Polskí pedagógovia
zas prostredníctvom divadla predmetov, či skôr práce s materiálom, chcú
v žiakoch rozvíjať smerovanie k pocitovému divadlu. Dialogické
konanie je opačná metóda, založená na racionálnej sebareflexii, no vedie
tiež k divadlu hlboko autentickému.
Školy sú v súčasnosti postavené pred dilemu:
systematicky oboznamovať poslucháčov so základnými bábkarskymi
technikami, alebo sa zamerať na rozvíjanie tvorivosti, fantázie, citu pre
materiál, rytmus a podobne. Technika či tvorba? Zvládnutie vodenia bábky,
alebo pestovanie improvizácie? Svet je v pohybe. Dynamicky sa mení
a s ním aj divadlo. Zákonite by sa mali meniť aj učebné metódy
a osnovy. Viesť a pritom nespútavať, jemne usmerňovať a nezničiť
intuíciu remeslom. Pestovať úctu k materiálu a pritom neurobiť z
herca neosobnú bábku, nepotierať jeho individualitu a pritom vyjadriť
aj určitú myšlienku.
Hľadanie odpovedí na tieto a podobné otázky bude však
možné na Stretnutí len vtedy, keď bude do jeho programu zaradených menej
hotových predstavení. Čo tak stanoviť pravidlá aké sú pri krasokorčuľovaní?
Jedna povinná a jedna voľná jazda (predstavenie či seminár na určitú
techniku plus ľubovoľná téma). Dôležité je ale už to, že IV.
ročník Stretnutia poskytol platformu pre konfrontáciu bábkarských a alternatívnych
škôl, hoci jeho časovo náročný program Nitrania nezvládli. Staré divadlo
žilo Stretnutím od začiatku do konca a o príjemnú atmosféru sa
zaslúžili všetci zamestnanci divadla. Divadlu sa darí tam, kde ho majú
radi. Nech je tomu tak v Nitre i naďalej.
(Autorka je divadelná kritička).
TEMPUS ART 2002 - divadelný festival aj na Gemeri
VÝHRA ALTERNATÍVY
LUCIA GALLÍKOVÁ
Za
účasti zahraničných súborov, medzinárodnej kritiky, zástupcov
kultúrnych inštitúcií, veľvyslanectiev, významných osobností
spoločenského života a všetkých priaznivcov divadla sa v Rožňave
(7. – 15. 9. 2002) uskutočnil prvý ročník medzinárodného
festivalu alternatívnych divadiel TEMPUS ART 2002 (v preklade z latinčiny
to znamená Čas umenia), ktorý možno trochu symbolicky otvorili aj
uzavreli slovenské divadlá.
|
Pri
retrospektívnom hodnotení divadelných festivalov
býva v centre
pozornosti ich celková úroveň stelesnená kvalitou
divadelných súborov a jednotlivých súťažných produkcií.
V prípade festivalu alternatívnych divadiel TEMPUS
ART 2002 by som vzhľadom na to, že šlo o jeho prvý
ročník, začala trochu inak. Pre lepšiu predstavu o tom,
kde a za akých podmienok sa tento festival zrodil
a pre lepšie pochopenie jeho významu sa vrátim
celkom na začiatok, kedy mal
podobu myšlienky...
V roku 1994 vzniklo v Rožňave, v malom
dvadsaťtisícovom mestečku na východe Slovenska, ktoré
bolo dovtedy kultúrnou púšťou, alternatívne divadlo
Actores. Neštátne experimentálne divadlo s obrovským
potenciálom ľudskej energie a chuti nielen niečo
stvoriť, ale zároveň to „niečo“ neustále rozvíjať
a zdokonaľovať. (Pripomínam, že predtým v Rožňave
divadlo neexistovalo a možnosti kultúrneho vyžitia
obyvateľov boli skutočne minimálne). V priebehu
nasledujúcich rokov muselo odolávať nejednému
zemetraseniu v podobe finančných problémov. Napriek
tomu sa dnes Actores môže pochváliť štrnástimi naštudovanými
inscenáciami a účasťou na siedmich zahraničných
festivaloch, z ktorých si prinieslo viacero ocenení.
V roku 1999 sa Actores stalo samostatným subjektom
fungujúcim ako príspevková organizácia – mestské
divadlo (MsD). To bol dôležitý moment v existencii
divadla. Osamostatnenie bolo podľa slov jeho členov akousi
morálnou výhrou a zároveň krokom vpred na ceste za
dlhoročným snom - zorganizovať jedného dňa divadelný
festival. Bez irónie možno poznamenať, že z členov
Actores sa za osem rokov stali aj šikovní manažéri, ktorí
svoje schopnosti naplno využívajú pri „neviditeľnej“
práci v zákulisí. Ak
sa to vynásobíme láskou k divadlu a nevyčerpateľným
prameňom pracovného nasadenia, dosiahli takmer neuveriteľný
výsledok – v zdanlivo kultúrne nehostinných
podmienkach sa zrodil festival, čo sa na pôde Gemera
rovnalo minimálne regionálnemu zázraku.
V priebehu
deviatich festivalových dní sa v novotou voňajúcej sále
MsD Actores predstavilo dvanásť divadelných súborov z deviatich
krajín. Okrem troch slovenských divadiel (vrátane domáceho
súboru Actores, ktorý festival
otvoril nesúťažným predstavením ŠUFLIKÁRI),
predviedli publiku svoje umenie divadlá zo susednej Českej
republiky, Maďarska a Poľska, ktoré si zmerali sily
s divadlami z východnej (Litva, Lotyšsko, Estónsko)
i zo západnej Európy (Anglicko, Holandsko). O tom,
že festival bol v pravom zmysle slova alternatívny,
svedčila pestrosť jednotlivých produkcií. Od divácky
nenáročných predstavení cez študentské projekty (v podaní
divadelnej skupiny Without Gas z Dartingtonského
College of Arts) až po zvláštnu zmes ruského a japonského
divadla sa bolo skutočne na čo pozerať. Jednotlivé
predstavenia boli alternatívne nielen v zmysle
alternatívnosti k produkcii tzv. kamenných divadiel.
Boli alternatívne aj pri vzájomnom porovnávaní, keďže
každé z nich prekvapilo iným, sebevlastným spôsobom.
V tomto momente by bolo vhodné pozastaviť sa
nad slovom alternatívny. Ako ho vníma riaditeľka
festivalu a zároveň riaditeľka MsD Actores Tatiana
Masníková? „Problém
je v tom, že kritika
|
Divácky
najúspešnejšie bolo predstavenie LA MUSICA,
ktoré na festivale odohralo Divadlo
Alexandra Duchnoviča z Prešova
Foto:
archív festivalu |
a divadelní teoretici sa už
niekoľko rokov nevedia dohodnúť na pojme alternatíva.
Hovorím len za seba, ako
chápem pojem alternatíva. Alternatíva je niečo úplne iné,
niečo, čo nie je bežné v repertoárových
divadlách. Je
to úplne iné videnie sveta, života a jeho
predstavovanie. Ponuka
iného pohľadu, iného myslenia, iného hereckého
prejavu...“
Slovo „alternatívny“ by sa však v tomto prípade
dalo skloňovať z viacerých hľadísk. Veď v prípade
festivalu TEMPUS ART išlo o akýsi „alternatívny“
pokus. Ani organizátori samotní si
nemohli byť istí, či bude mesto s malým počtom
obyvateľov vôbec schopné počas deviatich dní festivalu
nakŕmiť hladné kreslá v hľadisku. Tieto obavy sa
našťastie ukázali ako zbytočné. Relatívne mladé rožňavské
divadelné publikum (výdatne posilnené milovníkmi divadla
zo širokého okolia, najmä z Košíc) reagovalo na celé
festivalové dianie mimoriadne
pozitívne, o čom vypovedalo večer čo večer
vypredané hľadisko.
Ak teda vezmeme do úvahy podmienky, v akých
členovia divadla Actores (za výdatnej pomoci
dobrovoľníkov) festival pripravili, prihliadneme na množstvo
skrytých nástrah a zároveň na fakt, že s prvým
ročníkom ide ruka v ruke množstvo nevyhnutných chýb,
možno povedať, že sa TEPMUS ART mimoriadne vydaril. Jeho
organizačnú úroveň a predovšetkým vynikajúcu
atmosféru si pochvaľovali nielen diváci, ale aj samotní
účastníci. Napriek tomu sa riaditeľka festivalu v jeho
závere nevyhla pomerne kritickým slovám na adresu
priebehu: „Nepodarilo sa nám dosiahnuť mnohé
veci. Napríklad vytvoriť lepší
divadelný priestor, divadelný klub, kde by sa mohli všetci
schádzať. A predstavenia? Predpokladám, že v roku
2004 sa nám podarí
v spolupráci s konkrétnymi inštitúciami
ako je Francúzsky inštitút, kanadská ambasáda
a s ľuďmi
ako je napríklad pán Schlocker z Francúzska a s ďalšími
divadelnými kritikmi zo zahraničia,
dosiahnuť aj kvalitatívne
vyššiu úroveň
festivalu.“ Pre porovnanie uvediem aj vyjadrenie prezidenta
festivalu Miloša Mistríka: „Veľmi príjemne ma
prekvapil divácky záujem a najmä to, že tu boli
mladí diváci, pretože alternatívne divadlo je
trochu iné. Tento ich záujem bol naozaj
príjemným prekvapením o to
viac, že ide o cudzie súbory, ktorým prakticky
nerozumieme. Druhá vec, ktorú som aj očakával, bol
entuziazmus organizačného tímu, ktorý v Rožňave
pracoval. Priamočiare vzťahy bez akéhokoľvek systému
podriadenosti a nadriadenosti. Aj nezainteresovaní
vysoko hodnotili prácu riaditeľky festivalu.“
Chýba už len jedno – záver festivalu a s ním
spojené odovzdávanie cien v šiestich kategóriách,
ktoré udelila medzinárodná porota pod
|
W.
Gombrowicz: FERDYDURKE (Kompania „TEATR“ a Teatr
„PROVISORIUM“, Lublin, Poľsko)
Foto:
archív festivalu |
predsedníctvom
Andrzeja Rozhina z Poľska (jej ďalšími členmi boli
Georges Schlocker, Francúzsko; Miloš Mistrík, Slovensko;
Emese Kálmánová, Maďarsko; Jan Šotkovský, Česká
republika). Za najlepšiu festivalovú produkciu porota označila
predstavenie FERDYDURKE (Kompania
Teatr a Teatr Provisorium, Lublin, Poľsko). Cenu za réžiu
si odniesol
Vladimir Koifman z Amsterdamského
komorného divadla za hru MOJA SESTRA EVA (na motívy
románov Gertrudy Steinovej a Sašu Sokolova).
Cena za ženský herecký výkon
putovala do rúk herečky Birute Marovej z Litovského
národného divadla, ktorá sa zaskvela v postave
Winnie v inscenácii SLOVÁ V PIESKU. Cenu
za mužský herecký výkon získal György Gazsó (postava
Nera v inscenácii NERO, LÁSKA MOJA) z divadla
Közép – Europa Táncszínház (Stredoeurópske tanečné
divadlo) z Maďarska. Cenu riaditeľky festivalu si z Rožňavy
odnieslo estónske divadlo Salong za hru EUGEN ONEGIN.
Divácky
najúspešnejšie bolo predstavenie LA MUSICA, ktoré
na festivale odohralo Divadlo
Alexandra Duchnoviča z Prešova.
Takže dovidenia na druhom ročníku festivalu TEPMUS
ART v roku 2004!
(Autorka
je študentkou žurnalistiky.)
|