Úloha hovoriť o stave a perspektívach slovenskej divadelnej kritiky, ale pritom
rešpektovať znesiteľný rozsah príspevku, zvádza k zjednodušeniam. Priamo nabáda
vidieť veci čierno-bielo, hoci svet je – ako to už býva – pri všetkej svojej
pochmúrnosti predsa len farebnejší.
Ak dobre rátam, o kríze divadelnej kritiky sa za čosi cez tri desaťročia, čo sa
tejto činnosti naplno alebo čiastočne venujem, hovorí vari po štvrtý raz. Po
prvý raz som o kríze kritiky – vtedy ešte pomerne dôverčivo - počúval, keď
divadelný kritik Stanislav Vrbka a viacerí jeho generační druhovia po
konsolidačných previerkach v strane i Zväze slovenských dramatických umelcov
zmizli zo stránok dennej a odbornej tlače. Kto dnes vie definovať, nakoľko to
bola „robota“ ideológov, teda nomenklatúrnych komunistických normalizátorov a
nakoľko vybavovanie si účtov tých občas kritizovaných s kritizujúcimi? Všelijaké
biele knihy už dnes máme, ale táto epizóda stále nie je objasnená. Na jednej
strane to nám, vtedy mladým a začínajúcim adeptom kritickej profesie, uľahčilo
situáciu, pretože noviny v tom čase považovali písanie o premiérach za svoju
povinnosť a za kritikov, ktorí museli zmiznúť z kultúrnych rubrík rýchlo hľadali
čo ako nedokonalú náhradu. Na strane druhej – hoci tú som si osobne začal
uvedomovať až o niečo neskôr – sme sčasti prišli o etapu postupného formovania
sa v dialógu s tými najprirodzenejšími oponentmi – generačnými predchodcami.
Isteže, bolo zopár výnimiek, teda niekoľko o málo starších kolegov, popri
ktorých sme získavali praktické skúsenosti (V. Štefko, S. Šimková, Z. Hlavenková,
J. Jaborník), ale potom nasledovala už iba generačne relatívne vzdialená
garnitúra (Z. Rampák, R. Mrlian, M. Mittelmann-Dedinský, P. Palkovič a ďalší).
Vtedy som po prvý raz zastrihal ušami, keď som v divadelných klubovniach počúval
reči o tom, ako sa „dnešná kritika“ nedá brať vážne a ako to bolo výborné, keď
umelcom boli partnermi osobnosti ako S. Vrbka, M. Polák, L. Čavojský či E.
Lehuta.
Po druhý raz sa o kríze kritiky hovorilo na ktoromsi ročníku Májovej divadelnej
Nitry (myslím si, že to bolo v roku 1979), keď sa niektorým zaslúžilým
divadelníkom videlo, že sa priveľa pozornosti venuje „experimentom“ nejakého J.
Bednárika, Ľ. Vajdičku, B. Uhlára a ďalších namiesto toho, aby sa kritická
reflexia a vôbec úvahy o smerovaní slovenskej divadelnej kultúry sústredili na
ich opusy. Vymohli si, že ústrednou témou jedného zo seminárov spomínanej
Májovej divadelnej Nitry budú „kritériá kritiky“ a dostali sme na ňom solídnu
lekciu! Krízou kritiky sa zaoberali nielen „kompetentní funkcionári“, ale aj
naši pedagógovia. Treba však aj s odstupom rokov oceniť, že tí o málo starší
kritici sa nás vtedy v rámci svojich vystúpení zastali a dodnes som nezabudol,
že na stranu mladej kritickej generácie sa postavili aj viacerí divadelní
tvorcovia, ktorí pripustili, že sme síce menej „ostrieľaní“, ale cenili si, že
záujem nás privádza na množstvo mimobratislavských premiér a máme ambíciu poznať
celý kontext našej divadelnej kultúry, nielen jeho „vybrané kapitoly“.
Tretia kríza kritiky prepukla krátko po nežnej revolúcii, keď sloboda slova
umožnila tvorcom vysloviť svoje zásadné stanovisko – stručne by sa dalo zhrnúť
do tézy „dosť bolo kritiky!“ Od tých tvorcov, ktorí kritiku ako druh činnosti a
množinu jej predstaviteľov nepovažovali za naprosto nevyhnutné definitívne
vykántriť, sme sa mohli dozvedieť, že kritika má divadlu pomáhať pri prekonávaní
jeho vlastných problémov (napríklad s rapídnym znížením návštevnosti), že
kritika má čitateľov upozorňovať na to dobré a príťažlivé čo v divadle je a
nesústreďovať sa zbytočne na to, čo tvorcom nevyšlo, že kritika by mala prácu a
výsledky divadelných umelcov popularizovať. Praktickým dôsledkom „tretej krízy
kritiky“ bola likvidácia dvojtýždenníka Dialóg, ktorý po dlhých rokoch
odmietania predsa len z iniciatívy Vladimíra Štefka a s podporou Osvalda
Zahradníka za „perestrojky“ vznikol na pôde Zväzu slovenských dramatických
umelcov i Filmu a divadla ako odborných časopisov. Javisko vtedy v poslednej
chvíli zaratoval len zásah Miša Kováča Adamova z pozície námestníka ministra
kultúry, po prísľube, že sa zmení jeho profilová orientácia a okrem ochotníckeho
divadla v ňom dostane priestor aj divadlo profesionálne. Čo je však
najtragickejšie, príslovie „exempla trahunt“ sa potvrdilo, a keď vydavatelia
novín a týždenníkov zistili, že o náročnejšie písanie o divadle nie je medzi
divadelníkmi záujem, veľmi ochotne a ústretovo nahradili odborné písanie o
divadle článkami o dojmoch z premiér, bombastickými referátmi z popremiérových
posedení a najmä klebietkami o divadelníkoch.
Výsledok je zreteľný a viditeľný. Keďže o kritiku nie je v médiách záujem,
nevytvárajú sa pre jej pestovanie podmienky a teda aj tí, ktorí by sa jej
venovať chceli, vedeli a mohli, to rýchlo musia vzdať a hľadať si iný priestor
na sebarealizáciu. Kto neverí, nech si len ohmatá v archíve Divadelného ústavu
obálky premiér spred dvoch desaťročí a tých dnešných, alebo si v Ročenkách
jednotlivých sezón spočíta bibliografie recenzií: kým kedysi o premiérach v SND
vychádzalo pravidelne približne pätnásť viac či menej kvalifikovaných kritických
názorov, dnes sú tri, nanajvýš päť. Ak aj o tej najpriemernejšej inscenácii toho
najodľahlejšie situovaného divadla, vrátane bábkarov, spred dvoch desaťročí máte
spravidla k dispozícii aspoň dva-tri publikované názory, dnes sú divadlá, o
ktorých sa napíše raz či dvakrát za sezónu, aj to len v regionálnej tlači.
Tragické je i to, že hoci slovenské divadlo je - až na pár výnimiek - v stave
blízkom kolapsu a len ojedinele sa objavujú inscenácie, spôsobilé vstúpiť aj do
medzikultúrnej výmeny ako dôstojný reprezentant kvalitnej tvorby, nie je ani
záujem, ani priestor, ani vôľa zaoberať sa širšími súvislosťami tejto krízy. A
tak je celkom možné, že ten sústredený tlak na vytesnenie odbornej divadelnej
kritiky z jej pozícií a totálne uvoľnenie priestoru elévskemu publicistickému
obdivu len zrkadlí tiché privátne poznanie niektorých divadelných tvorcov, že
umelecká hodnota ich vlastných tvorivých výsledkov je viac ako diskutabilná.
Tento fakt však môže, ak sa o divadle nebude náročnejšie písať, ešte nejaký čas
zostať „v utajení“. Teda divák bude mať istý nedefinovaný pocit, že niečo nie je
v poriadku, ale nechá si ho pre seba.
Ale – je to chyba kritiky?
Isteže, aj. Teoreticky vzaté, kritik by mohol byť taký zapálený, aby zo svojej
práce utekal na stanicu a kúpil si lístok, veď do divadla chodí predsa zo
záľuby! Ak ide v piatok, môže si kdesi v Turci či na Šariši aj oddýchnuť, nabrať
nových síl a potom ho iste neprekvapí, že ak aj jeho recenziu niekde uverejnia,
nedostane za ňu ani korunu, pretože redakcie šetria a honoráre externistom
nevyplácajú (česť výnimkám!). Kritik by mohol zo záujmu o vec sledovať jeden či
dva súbory aj dlhší čas, aby dokázal pomenovať nielen aktuálne výsledky, ale aj
priebežné trendy a tendencie, aby postrehol, ktorý z hercov rastie a kto naopak
stagnuje, aby dokázal postihnúť výnimočnosť režijných poetík, posúdiť
dramaturgické smerovanie a tak podobne. Veď to – koniec koncov - robí z lásky a
je to aktivita nenahraditeľná pre jeho vlastný rast a sebarealizáciu! Pre
objektívnosť dodajme, že sú ešte u nás divadlá, ktoré si pohľad „zvonku“ na
svoju prácu objednávajú, robia interné hodnotenia, ktoré na ich náklady
pripravujú prizvaní odborníci, ale veľa ich nie je.
A kto na to doplatí?
Divadelná kritika ako druh určite. Nezáujem a spoločenské nedocenenie spôsobuje,
že sa tejto činnosti venuje stále menej ľudí a stále menej profesionálne. Keď
som začínal písať, bolo nepredstaviteľné, aby som šiel na premiéru a nemal
prečítanú hru, prípadne iné preklady a iné hry toho istého autora a kadečo, čo
sa o ňom dalo zohnať. Nevedel som si ani predstaviť, že by som sa vystavil
riziku, že o predmete svojho záujmu neviem všetko, čo vedieť môžem. Keď som sa
nie tak dávno po jednej premiére Hamleta zhováral s niekoľkými kolegyňami, ktoré
monitorovali inscenáciu (aj pre celoslovenské médiá), pochopil som, že dnes sa
to nenosí a nevyžaduje, že si stačí prezrieť bulletin či kliknúť na web so
stredoškolskými ťahákmi o Shakespearovi. A že sa ťažko hodnotí
dramaturgicko-režijná interpretácia textu, ak nepoznáme východiskovú ponuku
autora? To je iba bazírovanie na prekonaných tradíciách...
Zjavne na situáciu dopláca divák. Pravda, ak máme na mysli ideálneho diváka.
Človeka, ktorý do divadla chodí rád a rád sa o ňom aj dozvedá relevantné
informácie. Z tohto aspektu je vždy zaujímavé počúvať názory, napríklad
stabilných návštevníkov predpremiér v činohre SND, ktorí predstavujú pomerne
reprezentatívnu divácku vzorku a podľa mojich empirických skúseností sa pomerne
príkro vo svojich hodnoteniach rozchádzajú s väčšinou publicistických úsudkov.
No ich názor veľmi presne predpovedá perspektívny osud jednotlivých inscenácií.
Povrchná informácia čo ako zanieteného laika, ktorý dnes píše o divadle a zajtra
bude rovnako „zasvätene“ informovať o probléme poľnohospodárstva či napíše
komentár o zahraničnej ekonomike, totiž pre divadlo nedokáže získať
zorientovaného a vkusovo vyprofilovaného záujemcu. Môže raz – dvakrát privábiť
tých dôverčivejších, môže upútať pozornosť tých, čo si nenechajú ujsť škandál,
ale to najvzácnejšie jadro kvalifikovaného publika, onú štvorpercentnú minoritu,
ktorá do divadla chodí podľa sociologického prieskumu pravidelne, sa nedá opiť
rožkom, lebo ona sa vie sama zorientovať.
Ale tým, kto doplatí najväčšmi, budú slovenskí divadelníci. Keby som bol
tridsaťročným hercom či režisérom, asi by ma dosť znepokojovala predstava, že na
staré kolená o mne budú bádatelia a historici písať na základe toho, čo si
prečítajú v dobových recenziách. Michaela Mojžišová nedávno svoju správu o stave
písania o divadle končila slovami: „Kritiky totiž neslúžia len na rozptýlenie
čitateľov. Sú jedným zo základov pre históriu divadla.“ Nuž, dnes je to základ
na veľmi nestabilnom piesku! Do pätnásť či dvadsaťriadkových recenzií sa pri
všetkej dobrej vôli nedá vpísať nič o individuálnych prínosoch hercov, je skôr
zázrakom, ak sa ich podarí vymenovať!
A doplatí i slovenské divadlo. Pred troma rokmi som sa dopustil názoru, že
„ľudská pamäť je nespoľahlivý sprievodca a napokon denne sme svedkami toho, ako
aj fakty, pri ktorých sme osobne boli prítomní, nadobúdajú v rozmanitých
interpretačných "posunoch" významy, ktoré pôvodne neobsahovali. V kultúrach,
ktorým nechýba sebavedomie a úcta k tvorbe, je práve preto veľký dôraz položený
na fundovanú kritickú reflexiu výsledkov umeleckej tvorby“. Ak pripustíme, že v
divadelnom umení jestvuje čosi ako vývojový kontext – a už aj letmý pohľad do
divadelných dejepisov nás núti tento predpoklad pripustiť – potom je pomerne
kľúčové vedieť pomenovať a definovať procesy, ktoré tu prebehli v minulosti
preto, aby sme vedeli pomenovať a zhodnotiť procesy, ktoré prebiehajú v
súčasnosti. Inými slovami – je pekné nadchýnať sa napríklad novým pohľadom na
Tajovského, ale bolo by osožnejšie, zmysluplnejšie a aj kvalifikovanejšie
pomenovať, v čom je ten dnešný výklad iný, než bol Pietrov či Jezného pred troma
desaťročiami a v čom sa líši od Borodáčovsko-Zacharovskej inscenačnej tradície.
O Pietrovych cestách k Tajovskému napokon profesor Palkovič písal vlastne
dlhšie, než sa po nich Pietor túlal. Ako dnes vidno – asi to bolo stále málo.
Nuž a perspektíva? Keď ju meriame počtami študentov, prijímaných na príslušné
štúdium na VŠMU niet obáv. Nikdy v dejinách sme nemali toľko
vysokokvalifikovaných divadelných odborníkov. Keď to meriame počtom tých, ktorí
sa divadlu v tej či onej podobe a profesii aj venujú, je to už horšie a ak sa
obmedzíme na tých, ktorí o divadle píšu, niet sa z čoho a na čo tešiť. No veci
nevyrieši ani dobrý príklad, ani objavenie sa nejakého múdreho, šikovného a
obetavého (alebo viacerých). Môžu sa zmeniť iba systémovo, predovšetkým tým, že
pri rozhodovaní o verejných zdrojoch na podporu tvorby nebudú rozhodovať iba „kamarátšafty“
a iné blízkosti, ale že na prideľovanie grantov a subvencií i na ich výšku bude
mať vplyv aj odborný ohlas tvorby v médiách. Hneď, keď sa tak stane, začne byť
názor kritiky zaujímavý a začne rásť aj náročnosť na kritiku. Vo chvíli, keď
nejaký minister zníži subvenciu divadlu, pretože nedokázalo svojimi výsledkami
zaujať a o jeho tvorbe sa nepísalo, zmĺknu všetky tie chodbovo-klubové rečičky o
zbytočnosti kritikov, nájdu sa ich „zapatrošené“ adresy a riaditelia, ktorí dnes
kritikov „strpia“ na generálkach sa budú pretekať v pozývaní na premiéry.
Je ale otázne, či sa toho ešte moja generácia dožije.
(Autor je teatrológ.)