|
INTERNÁ
PREHLIADKA BÁBKOVÉHO DIVADLA V ŽILINE
PREDSTAVENIA AKO DIALÓGY
FREDERIKA ČUJOVÁ
Ako získať kritickú odozvu
na svoju tvorbu? Ako dostať kritikov do divadiel, ktoré nesídlia v
hlavnom meste? Jednou z najschodnejších ciest v súčasnosti je
zorganizovať internú prehliadku pre odbornú verejnosť. V niektorých
divadlách sa takéto prehliadky uskutočňujú každý rok. Inde raz za dva
roky ... V roku 2004 interné prehliadky svojej tvorby pripravili viaceré
divadlá, medzi nimi aj Bábkové divadlo v Žiline.
|
SND bolo na našej divadelnej mape dlho osamotené, nemalo
žiadnu konkurenciu.
Na konci divadelnej sezóny 2003/2004 sa v Bábkovom divadle
v Žiline uskutočnila interná prehliadka (17. – 18. 6. 2004) tvorby tohto
divadelného súboru za posledné dve sezóny. Podobná prezentácia, ktorá by
vyprovokovala dialóg s diváckou a teatrologickou obcou, v tomto divadle už dlho
chýbala. Na „sviatok“ svojho bábkového divadla, ktorý sa niesol v komornej
atmosfére, akoby nič netušiace mesto reagovalo len prostredníctvom malých,
školopovinných divákov v hľadisku. Samotná prehliadka predstavení, práve kvôli
organizovanému a teda istému publiku, prebiehala vždy v čase vyučovacích hodín.
Inscenácie Bábkového divadla v Žiline sú výsledkom práce interných zamestnancov,
ale aj externistov, najmä hosťujúcich režisérov, ktorí sú zástancami rôznych
poetík. Divadelného diváka viac púta činohra, ako tradičné bábkové divadlo
marionet. Čo s tým? Divadelníci si často kladú túto otázku. Počas prehliadky BDŽ
sa tiež na túto tému veľa hovorilo, ale hovorilo sa aj o estetike, teda o tom,
čo vlastne zaujíma a oslovuje detského diváka. V snahe neskĺznuť pri tlmočení
posolstva do morality sa divadlo nevyhýba eklekticizmu (koláž, karikatúra,
paradox, absurdný alebo čierny humor). Teda interná prehliadka bola vlastne tiež
diskusiou o prostriedkoch, za pomoci ktorých sa by sa dalo viac s detským
divákom komunikovať, alebo o tom, ako ich začleňovať do kontextu inscenácie.
Predstavenie TRI MÚDRE KOZLIATKA podľa J. C. Hronského v
réžii Tomáša Hudcoviča (premiéra 26. 3. 2004) tvorivo rieši problematické miesta
v samotnom texte predlohy. Multimediálna inscenácia ponúka malým divákov príbeh
kozliatok, ktoré nepriazeň osudu môžu prekonať tým, že preskočia zamknutú ohradu
a ak veľmi budú chcieť, doputujú až do Ameriky... Kozliatka počas väčšej časti
hry stvárňujú živí herci, len asi trikrát ich nakrátko na javisku nahradia na
diaľku ovládané bábkové kozliatka na kolieskach (majú upútať záujem). Sú to
kozliatka, ktoré majú viac šťastia ako rozumu. Kozliatka, ktoré zotrvačnosťou
vôle, nie múdrosťou dospejú k cieľu cesty – do Ameriky. Kde by ju vzali, keď
namiesto učenia sa v škole radšej mapu požuli? Sú to však aj kozliatka, ktoré sa
stretnú s gazdom v slovenskom kroji uprostred nakreslených mrakodrapov a v tej
chvíli sa usilujú poraziť sentiment humorom. Scény, ktoré sú v predstavení
svojou výpoveďou menej problematické, hrajú živí herci v kostýmoch s kopýtkami,
ktoré sú najviac poplatné vžitým predstavám o stvárňovaní zvieratiek v divadle.
Nie vždy však dôsledne dodržujú zvolený vyjadrovací prostriedok (vzpriamená
chôdza na dvoch nohách), a tak má divák miestami dojem falošnej nadstavby.
|
|
J. C. Hronský: Tri
múdre kozliatka.
Foto: archív BDŽ |
|
Predstavenie KEĎ LÍSTIE Z DUBA OPADÁ (predloha J. Werich,
dramatizácia N. Lichardová, réžia A. Pachinger, premiéra 6. a 8. 2. 2004) je
výtvarne veľmi pôsobivé. V ňom je opodstatnené vystriedanie živých hercov
bábkami. Tak sa do kontrastu dostáva činoherný svet ľudí, svet lásky a
nedokonalosti a svet malých bábok a veľkého manipulátora v Pekle. Ide o dobre
čitateľnú inscenáciu, napriek tomu, že herci za pekelnou oponou artikulujú texty
trochu nezrozumiteľne. Napriek tomu, že prezentáciou strachu o dieťa vznikli
dosť jednotvárne a rozvláčne pasáže. A aj napriek tomu, že v trojstupňovej
pekelnej odvykacej kúre pijana chýba gradácia ( tu by bol namieste tvrdší a
výraznejšie prezentovaný humor!).
Ženský element, štylizovaná postava nazvaná Pompadourka –
stelesnenie atmosféry alkoholu a kaviarní, sťažuje komunikáciu s detským
divákom. Nemý prízrak pozoruje iba Krčmárka, miestami iní konzumenti alkoholu.
Vo Werichovej poviedke však takáto postava neexistuje.
Inscenácia O TROCH GROŠOCH (premiéra 28. 2. a 2. 3. 2003),
opäť v réžii Petra Hejhala, predstavuje voľné pokračovanie príbehu VANDROVALI
HUDCI. Jej obsah je vystavaný na predlohe ľudovej rozprávky o etike spolužitia,
ale tiež o človeku, ktorý sa vyzná v tlačenici. Predloha je zastrešená rovinou
príbehu o komediantoch putujúcich lesom. Tí sa pritom navzájom využívajú, ale aj
si pomáhajú. Keď stretnú zbojníka, ktorý nevie zbíjať, lebo nechce ľuďom
ubližovať, zahrajú mu rozprávku o troch grošoch. A hrajú tak, že rozohrajú aj
lesné stromy. Zbojník sa nechá zlákať medzi nich. Hra je plná nevážneho cynizmu.
Oceňuje sa v nej aktívny boj o svoje miesto na zemi a o prežitie. Pasívne
zvieratká však môžu poslúžiť ako potrava. Inscenátori vedome stavili na divácky
vďačnú drsnú úprimnosť a čierny humor. Ale detský divák nevie rozlíšiť
pragmatické zlo od hravosti vo svojom živote. Pokora, ktorú mu hra ponúka ako
pomoc do života, je často spomínaná len slovne. Jej racionálna prezentácia v
príbehu chýba. Treba ju intuitívne vycítiť. Možno inscenátori optimisticky
predpokladajú dobromyseľnosť malého diváka. Hravosť oslobodzuje inscenáciu od
moralizovania. Tento nekaždodenný titul ponúka veľký priestor na diskusiu i
námety na ďalšiu tvorbu.
|
|
Peter Hejhal: O
troch grošoch.
Foto: archív BDŽ |
|
Pri písaní hry BIDPÁJ A JEHO ZVIERATKÁ (premiéra 4. 6.
2004) sa I. Olbracht inšpiroval indickými a ruskými bájkami. Preto je to
orientálne ladený text s tromi samostatnými príbehmi a navrstvenými motívmi
rozprávačov na spôsob Tisíc a jednej noci. Divákovi (aj bábkárskej
dramaturgii)ho autor ponúka v náročnej kombinácii bábky a odkrytého herca –
bábkovodiča. Nielen detský, ale aj dospelý divák má preto čo robiť, aby sa v hre
orientoval. Výpoveď marionet je okrem ich výtvarnej stránky dosť pasívna, herci
radšej zahadzujú príležitosť tvorivo rozohrať činohernú alternatívu k vlastným
bábkam, aj keď by to mnohé vysvetlilo. Príkladom je scéna s urazeným kojotom.
Činoherné krátke útvary v tretej vrstve s tvorivým scénografickým riešením
funkcií stromu na javisku sú najkomunikatívnejšími v hre. Pozitívne ale zostáva
v tom virvare nepovšimnuté. Aj s ohľadom na jazyk, ktorý nemôže komunikovať s
detským divákom iba remeselnou ilustráciou akcie v predlohe. Žiadalo by sa skôr
tvorivo prepracovať menší celok.
|
|
Bibiana Tarasovičová:
O veľkom jedákovi a čarovnom kabáte.
Foto archív: BDŽ |
|
O VEĽKOM JEDÁKOVI A ČAROVNOM KABÁTE - autorstvo a réžia
Bibiana Tarasovičová, Bábkové divadlo Žilina (premiéra 17. a 19. 10. 2003).
Materialistický svet na javisku. Zveličené proporcie bábok, ich kĺbov, svalov,
vrások a očí. Ťažkopádne má pôsobiť i scéna. Bábky takmer zakrývajú hercov. Nie
sú to klasické marionety, sú to bábky vedené zozadu. Humorne javiskovo
spracovaná rozprávka Boženy Nemcovej o hodnotách človeka Hladoša, ktorý síce
veľa spotrebuje, zato ale nielen pracuje za desiatich, no hlavne má srdce i
rozum na správnom mieste a nezvábi ho ani vidina bohatstva. Inscenácia ponúka
detskému divákovi opäť pozitívnu motiváciu - prácou prekonávať prekážky života.
Prebytočná je v jej závere muzikálová paródia s mikrofónmi pre Hladoša a
Princeznú Hedvigu. Dvojpólovosť jej výpovede vo forme a v obsahu je témou na
dlhší divadelný dialóg. Možno diváka skôr pomýli, než podčiarkne posolstvo hry.
Pre divadelníkov tvoriacich pre deti je dôležité vedieť,
čo sa im páči a čo chcú vidieť na javisku. To však treba zasadiť do celku tak,
aby ho nenarúšalo. Keby bolo napríklad v inscenácii Keď lístie z duba opadá viac
postáv podobných sentimentálnej a „dospelácky“ nečitateľne pôsobiacej
Pompadourke, narušilo by to celok úplne. Táto postava totiž nemá vybudovanú
komunikáciu s hlavným hrdinom, ani s publikom. A v divadle pre deti je takáto
symbolická postava zbytočná a nečitateľná, lebo predpokladá životné skúsenosti
diváka. Ale mohli by sme spomenúť aj iné príklady. V Bidpájovi a jeho
zvieratkách bolo tiež použité priveľké množstvo rôznorodých komunikačných
prostriedkov, ktoré úplne rozbili inscenáciu. Naproti tomu v Troch múdrych
kozliatkach spontánneho detského diváka pobavila i poučila zdôvodnená premena
hercov na aktívne elektronické hračky. Nie každé narušenie javiskovej estetiky
inscenáciu pokazí. Racionálna komunikácia by mala byť nielen ozvláštnená, ale
čiastočne aj zastrešená intuitívnou, metaforou prezentovanou komunikáciou.
Pozitívne príklady možno našťastie nájsť v každej z prezentovaných inscenácii v
Bábkovom divadle Žilina. Tu je tiež dôležitá forma prezentácie, použitie metafor
v správnych okamihoch. Ucelenou metaforickou prezentáciou je napríklad riešenie
bábok v inscenácii O Veľkom jedákovi a čarovnom kabáte. Taktiež čierny humor
prezentujúci posolstvo ocenenia šikovnosti a chytrosti v rozprávke O troch
grošoch, i keď sa možno niekomu právom žiada podotknúť niečo o bezohľadnosti
budúceho ľudstva na Zemi (Slovensku). Z estetického hľadiska však nemožno mať
námietky.
Záver internej prehliadky sa niesol v znamení vyhodnotenia
anonymnej súťaže o pôvodný dramatický text pre detského diváka, ktorú vyhlásili
Bábkové divadlo v Žiline a Divadelný ústav v Bratislave. Prvé tri ocenené texty
prezentovali herci BDŽ čítaním krátkych úryvkov z nich alebo krátkymi
štylizovanými hereckými ukážkami. Na treťom mieste sa umiestnil s hrou Viola
(princezná z predmestia) Michal Ditte. Tento mladý dramatik sa úspešne
prezentoval a umiestnil tiež v súťaži o pôvodný dramatický text Dráma 2003. Na
druhom mieste skončila s hrou Janko Hraško Show autorka píšuca pod pseudonymom
Čajka. Prvenstvo v súťaži získal Peter Bagányi s textom Udatný Petrík (alebo ako
sa hrdinom stať). Inscenáciu víťazného textu uvedie BDŽ v sezóne 2004/2005.
Divadlo pre deti a mládež nemôže zameniť estetiku, ani
výtvarnú štylizáciu za zrozumiteľnosť výpovede. Musí komunikovať s diváckou
obcou (teraz možno viac ako inokedy) a nebyť umením pre umenie. V tomto smere
interná prehliadka Bábkového divadla v Žiline jednoznačne potvrdila, že
tvorcovia inscenácií pre deti a mládež v nich nemôžu opomenúť najmä motivovanie
dieťaťa k činorodosti, aktivite, k vernosti iným vo vzťahoch a sebe samému v
morálnych zásadách, k nadhľadu voči sebe v živote. To nie je málo, ak ide o
posolstvo a jeho tlmočenie. Pretože detského diváka nemožno vychovávať
prvoplánovou moralitou. Taktiež nemožno uprednostniť show bez príbehu, hrdinu a
zmysluplnej a výraznej javiskovej akcie. Som presvedčená, že členovia Bábkového
divadla Žilina to vedia..
|
|