Coca-cola je svetoznáma červeno-biela
značka nápoja, ktorého výrobca sídli
v Atlante. Reč však nebude o tomto nápoji nápojov, ale o divadelnej
Atlante. V nej som totiž počas šiestich týždňov mala šancu stretnúť
sa a zažiť niekoľko desiatok predstavení s americkým publikom rôznych
vekových i sociálnych skupín. A popri tom stretnúť aj
Coca-colu, bez ktorej si bežného obyvateľa Atlanty nemožno predstaviť
rovnako ako foyer divadiel bez automatov na túto zázračnú tekutinu.
Rôzne
maniere, stereotypy v tamojšom divadelnom svete ma nútili uvažovať o našom
publiku a našej komunikácii s divákom, rozdieloch medzi našimi a tamojšími
divákmi. Aké sú? Sú vôbec nejaké?
A na druhej strane sa pýtať, či má vôbec zmysel o nich uvažovať
a písať. Veď môžeme byť
objektívni? Samozrejme, nemôžeme. Pre krátkosť času, ktorý sme strávili
v atlanských divadlách, ale aj preto, lebo niekoľko desiatok predstavení
a rozhovorov s divadelníkmi
nestačí na analýzu takého fenoménu, akým je publikum. Nuž, neostáva nič
iné, iba sa spoľahnúť na pár postrehov z pobytu, ktoré dúfam, že
nebudú priveľmi nudiť.
V Atlante,
v štvormiliónovom meste, pôsobí viac ako osemdesiat divadelných skupín či
divadiel rôzneho zamerania, ktoré
majú rôznych zriaďovateľov (súkromných,
mestských...) a rôzny reperotár (trvalý alebo sezónny...). Nájdete
tam divadlá všetkých žánrov, ktoré sa uvádzajú v rôznych variáciach
divadelného priestoru. Divadelné budovy, ktoré predstavujú
prekrásne napodobeniny európskych divadelných domov, ale aj
priemyselné či hospodárske stavby a
priestory, ktoré dnes slúži divadlu. Napríklad bývalú farmu, v ktorej
divadlo funguje pod skoro rovnakým
názvom – Artfarma. A to som
ešte nespomenula veľké kultúrne domiská s multikultúrnym programom či
iné rarity, ktoré vyrážajú dych. Jednou z nich je nesporne FOX divadlo,
ktorým sa Atlanta právom pýši, a na ktoré upozorňujú všetky mestské
brožúrky. Postavil ho bohatý obdivovateľ divadla v 20. rokoch minulého
storočia. Obrovskú divadelno -filmovo-muzikálovú sálu venoval trom tisícom
divákom, ktorí majú možnosť súčasne s produkciou obdivovať
zlato-zamatový a mramorový interiér s motívmi egyptských fresiek
a tiež portál divadelnej sály v štýle hradieb s arabskými
mešitami. Divákom v ňom nad hlavami nesvietia svetlá, ale hviezdičky,
ktoré sú zakomponované do modrej oblohy. Znie to neskutočne, ale je to
realita. Toto divadlo bolo vyhlásené za kultúrnu pamiatku práve vďaka
svojmu „mixu“, kríženiu španielskej renesancie a arabsko - egyptskej
architektúry, ktorá bola blízka mecenášovi tohto divadla.
Priestor, ako keby priamo určoval
program a program zase publikum, ktoré ho navštevuje.
(Výnimka potvrdzuje pravidlo.) Podľa názvu divadla sa dá pomerne dobre zistiť,
na akú produkciu sa orientuje. Takže Classical Theatre company určite
nebude mať na repertoári niečo iné ako klasické dramatické tituly,
Shakesperova taverna zase kusy od Shakespeara a Univerzitné divadlo
tvorbu, ktorou sa prezentujú študenti a profesori venujúci sa v súkromí
vlastnej dramatickej tvorbe... Jomandi group tvorí a pracuje pre
afro-americkú komunitu. Pre každého domáceho je to nad slnko jasnejšie a nepôjde
na ich produkciu sám, pokiaľ nie je afro-američan. Mne to nikto neporadil, a tak
som mala možnosť prežiť skúsenosť diváckej, doslova jedinej bielej vrany,
v hľadisku. Nebolo to prvý ani posledný raz, čo mi bolo dopriate zažiť
takéto divácke skúsenosti. Po čase som pochopila, že isté typy divadiel
navštevujú len konkrétne komunity, ktoré buď spája národnosť, rasa,
pohlavie, alebo výška konta. FOX divadlo je len pre bohatších, Artfarmu navštevujú
najmä gayovia a lesbičky... Židovské divadlo prevažne Židia,
Synchronicity...group programovo koncipuje svoju tvorbu na ženy. Tvoria na
mieste vyčlenenom pre alternatívne produkcie v divadle Seven stages. Je
umiestnené v priestore kuriózneho námestíčka s obchodíkmi so všetkým
možným a nemožným tovarom, v ktorom sa dobre predáva práve to,
čo nie je povolené. Návštevníci tohto divadla nie sú konzervatívni občania,
ani afro – americká komunita, ani deti, ale
nespokojní intelektuáli a divadelní fajnšmekri, ktorí ešte veria, že
divadlo má aj tu – v Amerike - hlbší zmysel. Preto sú produkcie tohto
centra považované za náročné a netypické – alternatívne v porovnaní
s programom iných divadiel, a preto sú títo diváci iní,
netypickí, v porovnaní s divákmi iných divadiel.
Ak si totiž odmyslíme špeciálne „komunitné“ scény s témami
viac alebo menej štipľavými a typickými pre istých ľudí, diváci
ostatných divadiel – jedno akého žánru - prichádzajú do divadla
predovšetkým za zábavou a oddychom. To je hádam najpresnejšia
„inakosť“ publika oproti naším zvykom a tradíciám. Títo diváci
si chcú oddýchnuť, netrápiť sa a baviť sa. To jediné má podľa
nich, po práci, zmysel.
Láskou atlanského publika je majster Shakespeare,
osvedčená kvalita, ktorého milujú natoľko, že v Atlante vzniklo viac
skupín zaoberajúcich sa len jeho hrami. Hrajú
ich v rôznom poradí a naštudovaní už roky. Na jeho počesť
postavili aj divadlo v tvare cirkusového stanu (z tehál) s názvom
Shakespearov festival. Počas letných dní sa v ňom stretávajú na
kusoch pána Shakespeara, v rámci
večere. Lebo súčasťou pohody a pohodlia, po ktorej túžia tamojší
diváci, sú isté neodmysliteľné
vymoženosti, ktoré podľa nás do
divadla nepatria ako napríklad jedlo a jeho konzumácia aj v sále.
V Atlante sa tomu niekde dokonale
prispôsobili – na sedadlá pred vami primontovali stolíky s otvormi na
poháriky. Ďaľšou
dôležitou vymoženosťou tamojších divadiel sú obchodíky so suvenírmi,
tričkami a nálepkami, hračkami, jedlom a samozrejme coca-colou s ľadom.
Tak ako túžia obyvatelia Atlanty po zábave a oddychu
v divadle pre dospelých, tak túžia v divadlách pre deti po
krásnom, farebnom a zrozumiteľnom svete pre svoje ratolesti. Bábkové
divadlo je pre nich bábkovým len vtedy, keď sa v ňom hrá s bábkami
so zakrytým vodením, experimenty
nášho typu sa tam nenosia. Podľa nich by poplietli deťom
hlavy. Tvorcovia, ktorí poznajú
tieto názory, sa podľa toho
riadia. Je to dobré alebo zlé? Aby sme mohli odpovedať, treba povedať
jednu podstatnú vec - väčšina divadiel žije najmä z darov individuálnych
darcov, teda divákov, radových návštevníkov divadla, ktorí nezištne a sami
od seba prispievajú na ich činnosť. Prečo?
Lebo chcú mať vo svojej štvrti, okrese, práve takéto divadlo ...je
to druh občianskej spolupatričnosti a osvietenosti nepoznaný v našich
pomeroch. Aj v tomto sa líši atlantské-americké publikum od nášho.
Nečudujme sa teda, že v americkej realite si divadlá dobre
rozmyslia, či budú alebo nebudú rešpektovať názory a vkus
svojich donátorov.
V prvom
momente, keď prídete z Európy, kde všetko funguje inak a s inými
hodnotami ako v Amerike, vás
americké publikum a jeho zvyky zaskočia. Možno sa vám to bude zdať
lacné a smiešne. Ale po čase zistíte, že tam má každý tvorca dosť
priestoru a šancí na to, aby nebol len lacný, muzikálový alebo
happy.... má možnosť rozhodnúť sa žiť a tvoriť inak. Nie je to ľahká
cesta, ale ak chce a vie, nájde si svojich donátorov, ktorí mu budú
veriť a podporia ho v niečom, čo nie je bežné. To je u nás
menej bežné. Rovnako, ako je menej bežné, aby sa v jednom meste našlo
toľko divadiel, ktoré celkom dobre fungujú a o ktoré sa stará toľko
obyvateľov mesta.
Takže?
Tým, ktorí by chceli zažiť po
európsky silný zážitok z divadelného umenia, Američania odporúčajú
zájsť si do New Yorku, Chicaga, Bostonu alebo Seattlu. Tam sa vraj darí
zaujímavým divadlám a tvorcom. Tam nájde našinec mnohopočetné
publikum, ktorého počet nás akurát privádza k depresiám. A všetky
otázky sa začnú odznova. Prečo tam toľko ľudí chodí do divadla?...
Proste, iný mrav, iný kraj. Iná krajina, iné publikum. Iné divadlo.
A to je fajn.
(Autorka je dramaturgička a riaditeľka Bábkového divadla na Rázcestí
v Banskej Bystrici.)