K pätnástemu výročiu smrti popredného člena činohry Slovenského
národného divadla Františka Dibarboru (19.
11. 1916 Bratislava – 4. 9.
1987 Bratislava) vyšiel v roku 2002, zásluhou zostavovateľky Dagmar
Podmakovej a Kabinetu divadla a filmu SAV, deviaty zo zborníkov edície
Veľké osobností slovenského divadla. Predchádzali mu tituly: Viliam Záborský
(1995), Mikuláš Huba (1995), Ctibor Filčík (1996), Hana Meličková (1996),
Štefan Hoza (1997), Pavol Braxatoris (1998), Jozef Budský (2001) a Janko
Blaho (2001). Vznik väčšiny zborníkov iniciovali semináre, resp. konferencie
o osobnostiach nášho divadla. V prípade zborníka o Františkovi
Dibarborovi však podobné podujatie nebolo – nezohnali sa naň finančné
prostriedky. Kniha je teda výsledkom podnetu, iniciatívy, čiastočne
autorskej, najmä však organizačno-editorskej práce Dagmar Podmakovej.
Vydanie zborníka finančne podporil Štátny fond kultúry Pro Slovakia.
Na úvod zacitujem slová editorky, zdôvodňujúce vydanie profilu –
pre ich stručnosť a výstižnosť: „František
Dibarbora sa stal výrazným a populárnym predstaviteľom komediálneho
herectva, ktoré smerovalo od burlesky k tragikomickým tónom, čo dokázal
v stovkách nielen divadelných, ale najmä televíznych a filmových
postáv. Pohybová dispozícia,
zmysel pre rytmus, spevácke danosti, schopnosť improvizácie s dávkou
hravosti napomohli mnohovrstevnatosti celej palety rozmanitosti dramatických
postáv. Podľa našich zistení len na divadelných doskách ich v 210 inscenáciách
vytvoril 216, v televíznych inscenáciách 431, v rozhlasových hrách
pre dospelých 286 a v rozhlasových hrách pre deti a mládež
88. Okrem toho účinkoval v množstve rôznych ďalších televíznych a rozhlasových
relácií, absolvoval nespočetné množstvo estrádnych vystúpení.“
Zborník na takmer 130 stranách prináša štúdie popredných slovenských
teatrológov, ktorí hodnotia Dibarborovo herectvo z rôznych aspektov. Ďalších
vyše 135 strán je venovaných Dibarborovej
umeleckej a personálnej biografii i rôznymi prehľadným súpisom
- súpisu jeho divadelných postáv v SND, súpisu umelcových réžií,
filmografii a pod. Jeden zo súpisov
napríklad približujú čitateľovi Františka Dibarboru
na základe záznamov z audiovizuálneho fondu dramatických relácií
Archívu Slovenskej televízie ako televízneho herca, iný mu zase ponúka prehľad
o účinkovaní Dibarboru v televízii v úlohách moderátora, zabávača
a rozprávača. Ďalšie zo súpisov sa venujú Dibarborovému účinkovaniu
v rozhlasových hrách pre dospelých a zvlášť v rozhlasových
hrách pre deti a mládež, do publikácie sa podaril dostať aj výber
Dibarborovho účinkovania v rozhlasových reláciách zábavy, čo však
reprezentuje iba malú vzorku jeho účasti v reláciách zábavy. Realita
bola početnejšia - množstvo postáv i postavičiek, malých i väčších
dialógov v reláciách zábavy nie je možné zdokumentovať. Po anglickom
resume nasleduje v zborníku
menný register a register diel. Okrem filmografie Františka Dibarboru
(autor Vladimír Mlčoušek) spracovala celú súpisovú časť Dagmar Podmaková.
Aká detailná a podrobná je táto práca, zistí čitateľ už po predbežnom
prelistovaní knihy. Je za ňou množstvo hodín pátrania, overovania –
nehovoriac o obohatení knihy fotodokumentami, ktoré zostavovateľka zapožičala
ako z rodinného archívu Františka Dibarboru, tak aj z Archívu Divadelného
ústavu a Archívu Slovenského rozhlasu. Iba v jedinom prípade (z
operetnej éry F. D.) sa autorke – napriek mimoriadnemu úsiliu – nepodarilo
identifikovať podrobnejšie údaje o inscenácii, v ktorej umelec účinkoval...
Zo štúdií, ktoré tvoria prvú časť zborníka, ma zaujala – ako
kritičku hudobného divadla – najmä analýza Miloša Mistríka, ktorý hľadá
súvislosti medzi Dibarborovým herectvom a ohlasmi talianskej commedie
dell´arte. Nachádza ich nielen v talianskej genéze rodinných koreňov
umelca, ale najmä v jeho príklone ku
„komediálnej, veselej i zádrapčivej
hre“ či k dramatickým skečom stojacich na slove a hudbe. V tejto
kapitole sa podrobnejšie vysvetľuje aj pomerne málo známa éra
operetnej „kariéry“ umelca, ktorý v roku 1940, po menšom
nedorozumení so šéfom činohry Borodáčom, sa rozhodol skúsiť šťastie v inom
divadelnom žánri – operete. Okrem toho bol presvedčený, že herec by mal
vedieť hrať, tancovať a spievať.
Operetná kariéra F. Dibarboru trvala dva roky (1940-42). Mistrík uvádza
konkrétne role – je ich desať, Čavojský ich vo svojej štúdii rozmnožuje,
keď hovorí o vyše dvadsiatke mladokomických figúrok a o piatich
rokoch pôsobenia v operete... (Toto
Čavojského tvrdenie vychádza z Dibarborovho
neoficiálneho pôsbenia v operetnom žánri už koncom tridsiatych rokov).
Popri súpise a význame činoherných kreácií F. Dibarboru je jeho
operetná éra možno okrajová – ale zaujme, pretože poukazuje na mnohorakosť
Dibarborovho nadania. Je prehĺbením jeho ĺudského i umeleckého
profilu o prvky syntetického umenia – čo sa nemohlo neprejaviť aj v činoherných
rolách umelca a jeho estrádnom pôssobení.
Sebe vlastným esejistickým spôsobom dopĺňa túto kapitolu
Dibarborovho života Ladislav Čavojský, ktorý otvára aj jeho
pôsobenie na poste režiséra – okrem iného v opere SND
(Holoubek – Túžba; Puccini – Plášť). Málo sa vie, že F. Dibarbora bol
prvým slovenským operným režsérom, hoci v tejto profesii nedosiahol méty
osobnosti a mnohosti. O desaťročie však predbehol prvých vysokoškolsky
vzdelaných absolventov opernej réžie (Branislav Kriška, Miloslav Fischer, Július
Gyermek) i činoherných režiérov, ktorí sa pokúšali sporadicky režírovať
operu (Ján Borodáč, Tibor Rakovský, Štefan Hoza, Karol L. Zachar).
Hudobné divadlo vôbec – najmä talianska opera - bolo Dibarborovou
celoživotnou láskou. Poznal ho ako máloktorý odborník.
Ďalšie kapitoly knihy majú nasledujúce témy: Ladislav
Lajcha – František Dibarbora a herectvo generácie, už citovaný Ladislav Čavojský – Komik a tragéd, čiže František
Dibarbora, Dagmar Podmaková – Herec
noblesy, komiky i tragiky, Vladimír
Mlčoušek – Filmové postavy Františka Dibarboru, Milan
Polák - S Kristínkou prešiel celé Slovensko (O kabaretných a estrádnych
aktivitách Františka Dibarboru), Vladimír Rusko – Klaun so smutnou tvárou. (Do tohto príspevku
je zakomponovaný aj prepis rozhlasového spomienkového rozhovoru s Kvetou
Dibarborovou, manželkou umelca a Karolom Machatom z relácie Vladimíra
Ruska).
Dibarborových 43 rokov v službách Slovenského národného
divadla je do zborníka, venovanom tejto poprednej osobnosti zakladateĺskej
generácie, zmapovaných mnohorako, plasticky, s odbornou a literárnou
erudíciou, teatrologicky precízne a ľudsky hlboko. Čitateĺ nájde v knihe
rôzne pohľady na umenie tragikomika, kabaretiéra, estrádneho umelca, šansoniéra
i vysokoškolského pedagóga na VŠMU, teda na Františka Dibarboru.
Jeho život bola najmä práca pre javiskové, rozhlasové a televízne
umenie. Ale zostavovateĺka a spoluautorka zborníka D. Podmaková nezabudla ani
na akcentovanie Dibarborových ľudských stránok a na uspokojenie čitateľovej
zvedavosti pohľadmi do jeho rodinného
života a vzťahov s kolegami. To odkrýva najmä rozhovor herca
Karola Machatu s manželkou umelca - Kvetou Dibarborovou. Z každého
príspevku však cítiť neobyčajú úctu voči Františkovi Dibarborovi,
mnohorakej osobnosti, ktorý postupne dozrieval do veľkých rolí, ale rovnako
vedel vymodelovať jedinečné charaktery a postavy
na malej ploche.
Dagmar Podmaková postavila týmto zborníkom, ktorý je výsledkom
nielen nadšenej a veci oddanej, ale aj dlhej a úmornej práce, Františkovi
Dibarborovi pomník, ktorý je mohutnejší, trvácnejší a pamätnejší
než mramor. František Dibarbora ním totiž vstúpil do našej divadelnej histórie.
(Autorka je muzikologička.)